فرانچايزينگ (مك دونالدز)
پروسه برند فرانچايزينگ (مك دونالدز)
مك دونالد بزرگترين رستوران زنجيره اي جهان است، كه با بيش از ۳۷٬۸۰۰ شعبه در ۱۱۹ كشور، روزانه به ۶۴ ميليون مشتري سرويس مي دهد.
شركت مك دونالد در سال ۱۹۴۰ توسط ريچارد و موريس مك دونالد با مشاركت ري كراك در سن برناردينو، كاليفرنيا بنيان گذاري شد.
محصولات مك دونالد
محصولاتي چون همبرگر، چيز برگر، مرغ، سيب زميني سرخ كرده، صبحانه، نوشابه ها و بسياري موارد ديگر
آغاز به كار فروشگاه زنجيره اي مك دونالد
در اواخر دهه ۱۹۳۰ و توسط دو برادر به نام هاي ريچارد و موريس مك دونالد در كاليفرنيا راه اندازي شد.
آن ها ابتدا يك غرفه كوچك هات داگ فروشي در نزديك محل برگزاري مسابقات اسب سواري در سانتا آنيتا كاليفرنيا داشتند.
در سال ۱۹۴۰ برادران مك دونالد رستوران باربكيويي در سن برناردينو كاليفرنيا راه اندازي كردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به يك رستوران همبرگر فروشي تبديل كردند.
اما موفقيت و شهرت جهاني مك دونالد بيش از هرچيز مديون تلاش هاي فردي به نام ري كراك است كه به برادران مك دونالد ملحق شد و يك كسب و كار كوچك را به برندي جهاني و بسيار محبوب و پرطرفدار تبديل كرد.
معرفي سيستم سرويس آغازگر عصر نويني در خدمات دهي به مشتري و ارائه غذاهاي فست فودي بود.
ري كراك، مهره طلايي مك دونالد
برادران مك دونالد چندين سال با موفقيت به كسب و كار كوچكشان ادامه دادند.
اما چيزي كه باعث جهاني شدن نام مك دونالد شد پيوستن يك شريك تجاري به نام ري كراك به مك دونالد بود.
ري كراك پس از بازديدي كه از رستوران اين دو برادر داشت تحت تاثير سادگي منو و تمركز آن ها بر كيفيت قرار گرفت.
مك دونالدها در آن زمان به دنبال يك سرمايه گذار مي گشتند و ري كراك فرصت را غنيمت شمرد و با آن ها وارد شراكت شد.
در حقيقت، اين ري كراك بود كه بيزنس كوچك مك دونالدها را به پديده اي جهاني و بسيار موفق تبديل كرد.
افتتاح اولين رستوران مك دونالد
در سال ۱۹۵۵ ري كراك سيستم سرويس دهي مك دونالد را راه اندازي كرد و اولين رستوران با نام مك دونالد را در ايالت ايلينوا راه اندازي كرد.
كه فروش روز اول آن ها ۳۶۶ دلار بود.
ري كراك شش سال بعد از افتتاح اولين رستوران مك دونالد تمام حقوق انحصاري نام برند و سيستم اجرايي مك دونالد را خريداري كرد.
در سال ۱۹۵۸ مك دونالد ۱۰۰ ميليون همبرگر فروخته بود و تا سال ۱۹۶۵ بيش از ۷۰۰ شعبه از رستوران مك دونالد در سرتاسر ايالت هاي آمريكا تاسيس شده بود.
هدف ري كراك از راه اندازي سيستم مك دونالد اين بود كه طعم همبرگري كه در كانادا يا ژاپن فروخته مي شود بايد همان طعم و مزه همبرگر آمريكايي را داشته باشد.
گسترش رستوران هاي مك دونالد در سرتاسر دنيا
رستوران زنجيره اي مك دونالد به مرور گسترش پيدا كرد و به برندي جهاني تبديل شد.
در سال ۱۹۶۷ اولين شعبه از رستوران مك دونالد در كانادا افتتاح شد و تا سال ۱۹۸۸ تعداد رستوران هاي مك دونالد به ۱۰۰۰۰ عدد رسيده بود و تا اوايل قرن ۲۱ رستوران مك دونالد بيش از ۳۵۰۰۰ شعبه در ۱۰۰ كشور دنيا تاسيس كرده بود.
رشد و گسترش رستوران هاي مك دونالد در دهه ۱۹۹۰ به حدي زياد بود كه گفته مي شد هر پنج ساعت يك رستوران مك دونالد در گوشه اي از دنيا افتتاح مي شود.
دلقك مك دونالد
اگر تا به حال به رستوران هاي مك دونالد رفته باشيد حتما با دلقك مشهور مك دونالد آشنا هستيد.
اين دلقك به تصوير عمومي و تبليغاتي اين برند تبديل شده و در هر شعبه از رستوران مك دونالد مي توانيد آن را ببينيد.
جالب است بدانيد كه اين دلقك محبوب و مشهور اولين بار در سال ۱۹۶۳ و با نام رونالد مك دونالد به دنيا معرفي شد.
رونالد مك دونالد؛ يك دلقك با موهاي قرمز كه نماد مك دونالد است!
رونالد مك دونالد يك دلقك با موهاي قرمز است كه به عنوان نماد تبليغاتي فست فود زنجيره اي مك دونالد مورد استفاده قرار مي گيرد.
در تبليغات هاي تلويزيوني، دلقك در دنياي خيالي به نام مك دونالدلند سكونت داشت كه در آن او با دوستانش شهردار مك كيز، هامبورگلار، كريميس و… ماجراهايي داشتند.
در سال ۲۰۰۳ مك دونالدلند از تبليغات مك دونالد كنار گذاشته شد و از آن زمان رونالد در حال ارتباط با كودكان عادي در زندگي روزمره خود نشان داده مي شود.
بسياري از افراد با حضور تمام وقت در لباس اين دلقك مو قرمز، به ديدن كودكان در بيمارستان ها ميروند و يا در مراسم هاي مختلف شركت مي كنند.
رونالد مك دونالد به يك شخصيت بين المللي و يكي از محبوب ترين شخصيت هاي نمادين در بين كودكان دنيا تبديل شده است.
و تاثير به سزايي در جذب نه تنها كودكان بلكه حتي بزرگسالان داشته است.
و همچنين به دليل برجسته شدن اين شخصيت، رونالد مك دونالد به سمبل نه تنها مك دونالد بلكه صنعت فست فود در كل ايالات متحده آمريكا، سرمايه داري و ساير موضوعات گسترده تر تبديل شده است.
M برند معروف مك دونالد
لوگوي مشهور مك دونالد كه يك حرف بزرگ M است يك سال قبلش مورد اصلاح قرار گرفت و گوشه هاي حرف M گرد و منحني شدند.
همبرگرهاي معروف مك دونالد
همبرگرهاي مشهور منوي مك دونالد هم به تدريج در سال هاي مختلف اضافه شدند:
ساندويچ بيگ مك (۱۹۶۸)- هاگ مافين (۱۹۷۳)- هپي ميل (۱۹۷۹)- چيكن مگ ناگت (۱۹۸۳)
شعار تبليغاتي مك دونالد
«كيفيت، خدمات، تميزي و ارزش»
اعتقاد او به اين شعار آن قدر قوي بود كه در سال ۱۹۶۱ آموزشگاهي به نام دانشگاه همبرگر راه انداخت كه برنامه آموزشي آن بر پايه اين چهار مفهوم و درس هايي بود كه از سال هاي نخست فعاليتش در اداره اين شعبه آموخته بود.
البته ثبات، اصل اساسي هر سيستم اشتراكي است و دانشگاه همبرگر از زمان بازگشايي در بيش از ۵۰ سال پيش، به طور سيستماتيك به شركاي آينده آموخت كه يك رستوران مك دونالد چگونه به شيوه مورد تصور ري كراك اداره مي شود.
تاريخچه لوگو مك دونالد
آشپز چشمك زن
تاريخچه لوگوي مك دونالد از جايي شروع مي شود.
كه در سال ۱۹۴۸ برادران براي طراحي لوگو برند خود از يك سر آشپز چشمك زن استفاده كردند كه اين لوگو قديمي ترين لوگو مك دونالد به حساب مي آيد.
كمان هاي طلايي
در سال ۱۹۵۲ برادران مك دونالد از معماري به نام جورج دكستر، درخواست كردند تا طراحي اولين شعبه خود را انجام دهد.
در اين طراحي از دو قوس نيم دايره اي غول پيكر زرد كه در هر دو طرف ساختمان وجود داشت، استفاده شده بود.
اين كمان هاي زرد به شكل حرف M ديده مي شدند.
در سال ۱۹۶۱ جيم شيندلر، كارمند مك دونالد، خط مايلي كه از ميان دو كمان عبور مي كند را به آن اضافه نمود تا بيان گر حالت سقف مغازه نيز باشد.
و اينگونه كمان هاي طلايي وارد لوگوي مك دونالد شدند.
تغيير لوگو مك دونالد
لوگو مك دونالد از سال ۱۹۶۱ تاكنون چندين بار تغيير كرده است.
كمان هاي طلايي در بين سالهاي ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۶ در يك قاب مستطيلي قرمز قرار گرفتند و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹ به قوس ها برجستگي بيشتري داده شد.
موفق ترين كمپين تبليغاتي تاريخ مك دونالد در سال ۲۰۰۳ توسط شخصي به نام «هايه» شكل گرفت.
كمپين “من عاشقشم” در ۲ سپتامبر ۲۰۰۳ در مونيخ به زبان آلمان شروع شد و بعد از مدت كوتاهي به زبان انگليسي به كشورهاي انگليس، استراليا و آمريكا معرفي شد و نظرات مثبت بسياري را به همراه داشت.
مك دونالد براي مسلمانان
گوشتي كه در رستوران هاي مك دونالد در كشورهاي مسلمان مانند كشورهاي حاشيه خليج فارس استفاده مي شود.
در كشورهاي مبدأ حلال شده اند و مجوزهاي حلال توسط نهادهاي دولتي مربوطه در آن كشور را دريافت مي كنند.
اما در كشورهاي ديگر مانند آمريكا و انگليس به علت كمبود تقاضا از طرف مشتريان از گوشت حلال استفاده نمي شود.
مك دونالد در دوره اي به صورت آزمايشي در برخي از شعبه هاي خود منوي حلال اضافه كرد.
كه پس از مدتي اعلام كرد به خاطر عدم استقبال و صرفه اقتصادي و همچنين مشكلات به وجود آمده.
مانند شكايت افراد به خاطر استفاده از گوشت حلال تقلبي در يكي از شعبه هاي مك دونالد در آمريكا منوي حلال را از منوي خود حذف كرد.
مك دونالد بيان كرد كه استفاده از گوشت حلال در كشور هاي غير مسلمان به دليل تغييرات زياد در روند توليد و آشپزخانه ها به صرفه نمي باشد.
چرا مك دونالد در ايران شعبه ندارد؟
در سال هاي اخير، روابط بين ايران و آمريكا بسيار پر تنش بوده است و بعد از انقلاب اسلامي ديگر مك دونالد در ايران شعبه نداشته است.
ايران يكي از كشورهايي است كه دولت آن به دلايل سياسي و اقتصادي از فعاليت مك دونالد در كشور جلوگيري كرده است.
هرچند كه با بهبود روابط ميان ايران و كشورهاي غربي در مقطعي صحبت از حضور مك دونالد در ايران به ميان آمد اما در نهايت اين امر محقق نشد.
همانطور كه گفته شد مك دونالد در بيشتر از ۱۲۰ كشور جهان شعبه دارد اما در تعدادي از كشورهاي جهان به دلايل مختلفي شعبه ندارد.
دانشگاه همبرگر مك دونالد
دانشگاه همبرگر اولين بار در سال ۱۹۶۱ توسط مك دونالد در آمريكا ساخته شده است.
در حال حاضر ۸ دانشگاه همبرگر در كشور هاي آمريكا، ژاپن، چين، آلمان، انگليس، استراليا، برزيل و روسيه تاسيس شده.
اين مراكز آموزشي به هدف آموزش كارمندان و مديران شاغل در مك دونالد و افرادي كه به جنبه هاي مختلف مديريت رستوران علاقه دارند افتتاح شده است.
بيش از هشتاد هزار نفر از مديران و مديران مياني مك دونالد از دانشگاه همبرگر فارغ التحصيل شده اند.
دانشجويان اين دانشگاه از بورسيه تحصيلي برخوردار هستند اما پذيرش در اين دانشگاه مك دونالد بسيار سخت است.
نرخ پذيرش دانشجويان داوطلب نزديك به يك درصد است.
اين عدد حتي از نرخ پذيرش دانشگاه هاروارد هم پايين تر است!
اعتراضات به مك دونالد
دشمن سلامت انسان
خوراك FoieGras غذايي بسيار گران قيمت براي اشراف زادگان
از بين بردن مراتع و درختان
جدي ترين نگراني محيطي نسبت به مك دونالد اين است كه اين شركت براي ايجاد يك چراگاه وسيع در برزيل به تخريب جنگل هاي باراني ان منطقه اقدام كرده است.
سياست استخدام
سياست شركت در استخدام افرادي با اين محدوده سني به اين معناست كه بيش از نيمي از كاركنان مك دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند.
نفوذ در كودكان
اين شركت با ايجاد سياستهاي بازاريابي به تقليد از شركت والت ديزني و ايجاد شخصيت هايي مانند دلقك رونالد مك دونالد و همراهش براي جذب بازار كودكان تمركز ويژه اي كرده است.
كاهش ماليات
مك دونالد با نفوذ در ميان مدارس از طريق اسپانسرشيپ موفق به كاهش ماليات هاي خود شده است.
تبليغات هوشمندانه برند جهاني
در سال ۱۹۶۰ كمپين تبليغاتي مك دونالد با عنوان ” به دنبال قوس هاي طلايي” (كه اشاره به دو آرك طلايي دارد كه كنار هم حرف M را مي سازند) فروش اين شركت را بسيار بالا برد.
Ray Kroc به عنوان...
ادامه مطلب
برچسب: